EURÓPSKE PRAVIDLÁ - PREKLAD 2014-2016
Pravidlá ME SAM RC na roky 2014 - 2016
A. Všeobecné požiadavky súťaže
Za účelom preukázania vernosti (zhodnosti) s originálnou konštrukciou, môže byť od súťažiacich požadované, aby predložili plány modelov a/alebo fotografie, ktoré boli uznané organizáciou SAM ako historické. Organizátori súťaže môžu kedykoľvek premerať rozmery a zvážiť súťažné modely a porovnať ich s výkresovou dokumentáciou, aby sa uistili o dodržaní týchto pravidiel.
Konštrukcia modelu musí zachovať charakter originálu, t.j. nesmie sa meniť konštrukčná kostra a nesmie byť nahradená iným materiálom. V každej kategórii je povolené pomerné zmenšovanie alebo zväčšovanie modelov pričom musí byť dodržaná proporcionalita. Vonkajšie obrysy, plochy, typy profilov, umiestnenie nosných plôch a podvozku nie je možné meniť. Jednokolesový podvozok použitý na originálnom modeli môže byť nahradený dvojkolesovým, ale nie naopak. Malé zmeny v osi ťahu vrtule, v uložení motora – vzpriamené uloženie namiesto invertného, zosilnenie konštrukcie, vytvorenie riadiacich plôch je dovolené. Pokiaľ nie je uvedené inak, vrtule musia byť dvojlistové, nesklopné a nekovové. Rok, kedy bol model originálne skonštruovaný a meno modelu, alebo meno konštruktéra modelu musí byť uvedené na povrchu modelu.
V ktorejkoľvek kategórii sa môže súťažiaci zúčastniť aj s viacerými modelmi, ale iba ak sa nejedná o modely rovnakej predlohy. Ak súťažiaci súťaži s viacerými modelmi v jednej kategórii, iba jeden z modelov môže získať udeľovanú cenu alebo bodové hodnotenie pre účely celkového vyhodnotenia majstrovstiev. Pre celkové hodnotenie majstrovstiev sa pridelia tri body za každé prvé miesto, dva body za každé druhé miesto a jeden bod za každé tretie miesto. V konečnej výsledkovej listine musia byť uvedené všetky modely, ktoré sa súťaže zúčastnili, bez ohľadu na počet absolvovaných letov alebo dosiahnuté umiestnenie.
Každý deň pred zahájením súťažných letov, riaditeľ súťaže (contest director = CD) vykoná brífing / inštruktáž pre pilotov v angličtine a miestom jazyku, alebo iných jazykoch. Pri tom uvedie názov súťažnej kategórie v ktorej sa bude v ten deň súťažiť, časové úseky v priebehu ktorých sa môže odštartovať na súťažný let a predbežný termín rozlietavania, v prípade dosiahnutia zhodných výsledkov, ktoré neumožňujú určiť víťaza. Stanoví priestor pre štart modelov a miesto na pristátie, postup pri používaní kanálov RC súprav, pravidlá bezpečnosti a prípadné ďalšie informácie o spôsobe vyhľadávania a postupe pre návrat modelov ktoré uleteli alebo pristali mimo vymedzený priestor na pristátie. V priebehu brífingov, riaditeľ súťaže odpovie aj na prípadné otázky súťažiacich.
Priestor v ktorom sa súťaží, musí mať plochu s rovným povrchom pre štarty väčších modelov zo zeme ( rise of ground = ROG) a vhodnú pristávaciu plochu, podľa možností, ktoré sú v danom priestore k dispozícií. Všetky lety, pri ktorých modely pristanú mimo priestoru stanovenom na pristávanie, sa hodnotia nulou. Všetky lety motorových modelov, pri ktorých bol prekročený časový limit motorového letu sa hodnotia nulou. Nie je dovolené používanie akýchkoľvek termických detektorov v akýchkoľvek modeloch, povolené sú tyče zabodnuté do zeme s mylarovým pásikom. Porušenie tohto pravidla sa trestá diskvalifikovaním súťažiaceho. Letový priestor musí byť označený vytýčením bezpečnostnej línie, oddeľujúcej priestor pre divákov, parkoviská, stanové a karavanové tábory. Nad uvedenými priestormi je zakázané lietať. Organizátori súťaže dbajú na neprekračovanie stanovenej bezpečnostnej línie lietajúcimi modelmi, pri prvom prekročení vydajú varovanie, pri druhom prekročení sa let hodnotí nulou.
B. Všeobecné súťažné pravidlá
Súťažiaci je zodpovedný za dodržiavanie všetkých súťažných pravidiel. Musí poznať a dodržiavať všetky pravidlá v kategóriách, v ktorých súťaží. Svojim podpisom na oficiálnej prihláške do súťaže, zároveň záväzne prehlasuje, že ovláda všetky súťažné pravidlá a bude ich dodržiavať. Súťažiaci môže mať len jedného pomocníka, ktorý môže používať ďalekohľady.
Vysielače môžu byť kedykoľvek kontrolované na zhodnosť so stanovenými frekvenčnými predpismi. Aby sa predišlo vzájomnému rušeniu, usporiadatelia použijú frekvenčnú tabuľu alebo karusel s prehľadom používaných frekvencií a tomu odpovedajúcich kanálov. Pre každý frekvenčný kanál sa použije iba jediný, príslušne označený štipec. Frekvenčná tabuľa, alebo karusel, sa používa aj na umiestnenie štipcov s menami tých súťažiacich, ktorí čakajú v poradí na ten ktorý kanál. Viacerí súťažiaci využívajúci jeden kanál sa v jeho používaní striedajú v poradí, v akou majú zoradené svoje štipce na frekvenčnej tabuli.
Vysielače, ktoré sa používajú na súťažné lety, alebo tie, ktoré sú dočasne uložené v úschove, musia mať príslušne označený štipec z frekvenčnej tabule viditeľne pripevnený pred každým zapnutím. Po skončení letu musí súťažiaci osobne vrátiť štipec s označeným kanálom na tabuľu a štipec so svojim menom umiestniť na posledné miesto v poradí čakateľov na kanál, ak chce príslušný kanál ešte neskôr použiť. Oznamovanie voľných kanálov usporiadateľom, podľa stavu na frekvenčnej tabuli, prispieva k urýchleniu priebehu súťaže.
Po tom ako si súťažiaci zoberie štipec s číslom svojho kanálu, zaháji súťažný let – vyštartuje do 5 minút od doby, keď si zobral štipec s číslom svojho kanálu, ak na rovnakom kanáli čaká v poradí iný súťažiaci.
Pre súťažiacich používajúcich RC súpravy využívajúce frekvenciu 2,4 GHz, môže byť hore uvedený postup, na základe vyhlásenia riaditeľa súťaže, zrušený.
Vzhľadom to, že vetrone štartujú pomocou štartovacieho lanka, (alebo katapultu - gumicuku), je kategória OTVR jedinou, ktorá sa lieta po jednotlivých kolách oznamovaných riaditeľom súťaže. Čas letu historického vetroňa sa meria od okamžiku odpojenia ťažného lanka, do prvého dotyku zeme, alebo prvého dotyku s predmetom spojeným so zemou.
Okrem súťaže historických vetroňov, OTVR, súťažiaci môže odštartovať kedykoľvek v dobe vymedzenej na súťažný let v príslušnej kategórii, ktorá sa v ten deň lieta, ak:
a) má na svojom vysielači pripevnený štipec s označením príslušného kanála,
b) má iba pre svoju potrebu k dispozícii ďalšieho súťažiaceho a/alebo usporiadateľa ako časomerača,
c) časomerač má digitálne stopky a letovú kartu súťažiaceho,
d) všetky predchádzajúce lety už boli zapísané na karte a oficiálne zaznamenané.
Meranie času motorových modelov sa začína od okamžiku uvoľnenia modelu z ruky končí v okamžiku prvého dotyku modelu so zemou, prvého dotyku s predmetom spojeným so zemou. Časomerači overia zastavenie chodu motora v okamžiku keď pilot posunie „páku plynu“ do polohy vypnuté / OFF.
Výsledný čas sa zaznamenáva iba v celých sekundách, nedokončené sekundy sa do letového času nezaznamenávajú.
Usporiadatelia sú povinní dodržiavať tieto postupy, pravidlá a požiadavky tak, ako boli schválené. Vo výnimočných situáciách môže riaditeľ súťaže (CD) znížiť čas motorového letu, maximálny meraný čas súťažného letu a/alebo počet súťažných letov a to tak, aby boli zaistené približne rovnaké súťaže podmienky. Toto sa uplatňuje v prípade zhoršeného počasia, keď rýchlosť vetra prekročí 9 m/sek, t.j. 32,4 km/hod, (20 míľ/hod), prichádzajúceho súmraku, zníženej viditeľnosti, a iných špeciálnych okolností.
C. Špeciálne súťažné postupy
V záujme posilňovania a dodržiavania súťažných pravidiel, môže riaditeľ súťaže (CD) kedykoľvek a bez predchádzajúceho upozornenia prikázať usporiadateľom, aby kontrolovali dobu chodu motorov, kontrolovali meranie času súťažných letov, dodržiavanie predpísaných hmotností modelov, dodržanie predpísaných špecifikácii motorov a predpísaného množstva paliva. Usporiadateľ o kontrolách urobí záznam v letovej karte a všetky záznamy potvrdí svojim podpisom.
Protesty musia byť podané v písomnej forme v anglickom jazyku ak sa jedná o medzinárodnú súťaž, s vkladom 50 EUR v hotovosti. Hotovosť sa vráti ak je protest oprávnený, v prípade zamietnutia protestu organizátori vklad nevrátia. Protest musí uvádzať konkrétny postup alebo pravidlo, ktoré má byť posudzované porotou/jury (európskeho výboru SAM) Porota/jury a riaditeľ súťaže (CD) si vypočuje argumenty žalobcu a žalovaného pred prijatím rozhodnutia.
D. Špeciálne postupy pre rozlietavanie / flyoff
V prípade dosiahnutia zhodných výsledkov sa poradie súťažiacich stanoví na základe rozlietania / flyoff, pokiaľ sa súťažiaci s rovnakými výsledkami jednomyseľne nedohodnú na inej metóde stanovenia poradia, ako napríklad hod mincou, alebo žrebovaním. Predbežný čas možného rozlietavania / flyoff sa stanoví na každodennom rannom brífingu pre pilotov. Riaditeľ súťaže (CD) určí podľa vlastného uváženia dobu na rozlietavanie / flyoff, ktorá môže byť popoludní po skončení všetkých súťažných letov, alebo v nasledujúci deň ráno, pred začatím letov v inej plánovanej kategórii.
Presný čas štartu rozlietavania / flyoff musí byť súťažiacim oznámený aspoň pol hodinu pred jeho uskutočnením, následne opäť, a to štvrť hodinu pred jeho uskutočnením, a to preto, aby sa včas zistila prípadná vzájomná zhodnosť frekvencií vysielačov. Ak nie je možné situáciu vyriešiť, lieta sa rozlietavanie / flyoff v dvoch alebo viac skupinách, ktorých poradie sa určí hodom mince, alebo žrebovaním.
Každý súťažiaci v rozlietavaní / flyoff má pridelených dvoch časomeračov, pričom jeden z nich je určený ako hlavný časomerač, ktorý má ovládať jazyk súťažiaceho a odpočítava čas merania chodu motora, alebo doby do jeho zastavenia. Druhý časomerač vykonáva zálohou a potvrdzovanie času nameraného hlavným časomeračom. Obaja merajú čas chodu motora aj celkový čas letu.
Súťažiaci v prvej skupine rozlietavania / flyoff majú stanovený čas 5 minút na prípravu štartu modelov. Súťažiaci v druhej a tretej skupine rozlietavania / flyoff môžu odštartovať ihneď po tom ako majú k dispozícii príslušný kanálový štipec bez kolízie frekvencií.
Aby sa vylúčili ďalšie zhodné časy v rozlietavaní / flyoff, nie je ohraničená maximálna doba letu modelov. Všetky ostatné súťažné pravidlá pre danú kategóriu zostávajú v platnosti.
Pravidlá jednotlivých kategórií ME SAM RC na roky 2014 – 2016
1. Kategória AB OTMR – Old Timer Gas LER (Limited Engine Run=obmedzený chod motora)
Súťažiť možno s akýmkoľvek motorovým modelom lietadla, navrhnutým pred rokom 1951. Najnižšie dovolené plošné zaťaženie je 10 uncí na štvorcovú stopu, čo je 30,5 g/dm2, priemetu plochy krídla do vodorovnej roviny. Maximálny povolený zdvihový objem pre všetky použiteľné motory je 4,9 cm3 (0.30 kubického palca). Všetky použité motory musia byť vyrobené pred rokom 1957 alebo 1960, ale iba ak majú obyčajné, klzné ložiská. Motory s vyplachovaním typu Schnuerle, alebo PDP, alebo výbrusom typu ABC, alebo AAC, sú zakázané. Motory so vstrekovaním, turbonasávaním, ladenými rezonančnými výfukmi, alebo výfukmi zvyšujúcimi výkon, sú zakázané. Repliky motorov, schválené SAM, sú dovolené a považované za rovnocenné s originálnymi motormi.
Motory s iskrivou sviečkou/iskrovým zapaľovaním, ktoré sú vybavené mechanickým prerušovačom, iskrivou sviečkou, palubnou batériou, indukčnou cievkou a tranzistormi, sú akceptované - dovolené. Doba chodu motora s iskrivou sviečkou/iskrovým zapaľovaním je 35 sekúnd.
Čas motorového chodu dieselových motorov s dátumom výroby do roku 1950 je 35 sekúnd.
Čas motorového chodu dieselových motorov s dátumom výroby po roku 1949 je 23 sekúnd.
Modely poháňané motormi zo žeraviacou sviečkou musia mať minimálnu plochu krídla 225 štvorcových palcov na 0.1 kubického palca obsahu/zdvihového objemu valcov motora, čo je 8,85 dm2/cm3. Čas motorového chodu motora so žeraviacou sviečkou je 23 sekúnd.
Modely poháňané konvertovanými motormi musia mať minimálnu plochu krídla 225 štvorcového palca na 0.1 kubického palca obsahu valcov motora, čo je 8,85 dm2/cm3. Doba chodu konventovaných motorov je 28 sekúnd.
Modely kategórie AB OTMR musia štartovať zo zeme (ROG), alebo štartovať z ruky, ale iba vtedy, ak tak rozhodne riaditeľ súťaže CD, s platnosťou pre všetky modely danej kategórie. Započítavaný výsledok je súčtom troch najdlhších letových časov zo štyroch možných štartov/letov, čas letu sa meria maximálne 8 minút.
2. Kategória C OTMR – Old Timer Gas LER (Limited Engine Run=obmedzený chod motora)
Súťažiť možno s akýmkoľvek motorovým modelom lietadla, ktorý bol navrhnutý pred rokom 1951. Najnižšie dovolené plošné zaťaženie je 10 uncí na štvorcovú stopu priemetu plochy krídla do vodorovnej roviny, čo je 30,5 g/dm2. Všetky použité motory musia byť vyrobené pred rokom 1957 alebo 1960, ale iba ak majú obyčajné, klzné ložiská. Motory s vyplachovaním typu Schnuerle, alebo PDP, alebo výbrusom typu ABC, alebo AAC, sú zakázané. Motory so vstrekovaním, turbonasávaním, ladenými rezonančnými výfukmi, alebo výfukmi zvyšujúcimi výkon, sú zakázané. Repliky motorov, schválené SAM, sú dovolené a považované za rovnocenné s originálnymi motormi.
Motory s iskrivou sviečkou / iskrovým zapaľovaním, ktoré sú vybavené mechanickým prerušovačom, iskrivou sviečkou, palubnou batériou, indukčnou cievkou a tranzistormi, sú dovolené. Zdvihový objem valcov motorov vyrobených pred rokom 1950 je od 5,0 cm3 do 20 cm3 (od 0.301 do 1.20 kubického palca). Zdvihový objem valcov motorov s iskrivou sviečkou vyrobených po roku 1949 je od 5,0 cm3 do 10,65 cm3 (od 0.301 do 0.65 kubického palca).
Čas chodu motora s iskrivou sviečkou / iskrovým zapaľovaním je stanovený na 35 sekúnd.
Zdvihový objem dieselových motorov je od 5,0 do 10,65 cm3 (od 0.301 do 0.65 kubického palca).
Čas chodu dieselových motorov vyrobených do roku 1950 je 35 sekúnd.
Čas chodu dieselových motorov vyrobených po roku 1949 je 23 sekúnd.
Modely poháňané motormi so žeraviacou sviečkou musia mať minimálnu plochu priemetu krídla 225 štvorcových palcov na 0.1 kubického palca obsahu valca motora, čo je 8,85 dm2/cm3. Zdvihový objem valcov motorov so žeraviacou sviečkou je od 5,0 cm3 do 10,65 cm3 (od 0.301 do 0.65 kubického palca). Čas chodu motora so žeraviacou sviečkou je 23 sekúnd.
Modely s konvertovanými motormi musia mat minimálnu plochu krídla 225 štvorcových palcov na 0.1 kubického palca obsahu valcov motora, čo je 8,85 dm2/cm3. Zdvihový objem valcov konvertovaných motorov je od 5,0 do 10,65 cm3 (od 0.301 do 0.65 kubických palcov). Doba chodu konvertovaných motorov je 28 sekúnd.
Modely kategórie C OTMR musia štartovať zo zeme (ROG).
Započítavaný výsledok je súčtom troch najdlhších letových časov zo štyroch možných štartov/letov, čas letu sa meria maximálne 8 minút.
3. NMR 2.5 - Nostalgia Gas LER
Sútažiť možno s akýmkoľvek motorovým modelom lietadla, ktorý bol navrhnutý pred rokom 1957. Najnižšie dovolené plošné zataženie modelov nesmie byt menšie ako 100 uncí na jeden kubický palec zdvihového objemu valca motora, čo je 173 g/cm3. Povolený je akýkoľvek motor s iskrovým zapaľovaním / iskrivou sviečkou, motor so žeraviacou sviečkou, s priečnym vyplachovaním, alebo dieselový motor s obsahom valcov do 0.152 kubického palca, čo je 2,49 cm3, vyrobený do roku 1961. Tlakovanie palivovej nádrže je povolené. Motory s vyplachovaním Schnuerle, PDP, alebo výbrusy ABC, AAC nie sú dovolené. Čas chodu motora pre všetky modely kategórie NMR je 18 sekúnd.
Modely kategórie NMR 2,5 musia štartovať zo zeme (ROG), alebo z ruky, ale iba vtedy ak tak rozhodne riaditeľ sútaže CD, s platnostou pre všetky modely tejto kategórie.
Započítavaný výsledok je súčtom troch najdlhších letových časov zo štyroch možných štartov/letov, pričom sa doba letu meria maximálne 6 minút.
4. NMR - Nostalgia Gas LER
Súťažiť možno s akýmkoľvek motorovým modelom lietadla, ktorý bol navrhnutý pred rokom 1957. Najnižšie dovolené plošné zaťaženie modelov nesmie byt menšie ako 100 uncí na jeden kubický palec zdvihového objemu valcov motora, čo je 173 gramov na jeden kubický centimeter zdvihového objemu valcov motora. Je možné použiť motor so žeraviacou sviečkou s priečnym vyplachovaním alebo dieselový motor, s obsahom valcov od 0.153 do 0.65 kubických palcov, čo je od 2,5 do 10,65 cm3, alebo akýkoľvek motor s iskrivou sviečkou so zdvihovým objemom valcov od 0.153 do 1.20 kubického palca, čo je od 2,5 do 20 cm3, vyrobených pred rokom 1961. Použitie tlakovania palivového systému je povolené. Motory s vyplachovaním typu Schnuerle, PDP alebo výbrusmi ABC, AAC sú zakázané.
Modely kategórie NMR musia štartovať zo zeme (ROG). Čas motorového chodu pre všetky modely tejto kategórie je 18 sekúnd.
Započítavaný výsledok je súčtom troch najdlhších letových časov zo štyroch možných štartov/letov, čas letu sa meria maximálne 6 minút.
5. TEXACO
Súťažiť možno s akýmkoľvek motorovým modelom lietadla, ktorý bol navrhnutý pred rokom 1951. Najnižšie dovolené plošné zaťaženie modelov nesmie byť nižšie ako 10 uncí na jednu štvorcovú stopu priemetu plochy krídla, čo je 30,5 g/dm2. Motor sa môže použiť originálny, alebo replika. Je povolený akýkoľvek motor so žeraviacou sviečkou, alebo dieselový do zdvihového objemu valcov 0.65 kubických palcov, čo je 10,65 cm3, alebo akýkoľvek motor s iskrivou sviečkou vyrobený pred rokom 1950 so zdvihovým objemom valcov do 1.20 kubického palca, čo je 20 cm3. Ovládanie otáčok motora je povolené. Z dôvodov bezpečnosti, musí byť každý motor vybavený rádiom ovládaným zastavením chodu. Použitie konvertovaných motorov, pôvodne so žeraviacou sviečkou na motory s iskrivou sviečkou, nie je dovolené.
Prídel paliva pre kategóriu Texaco je 2cm3 na každých 400 gramov hmotnosti modelu, čo je 2 cm3 paliva na 14.1 unce hmotnosti modelu. Hmotnosti modelov sa zaokrúhľujú k najbližšiemu násobku 400 gramov.
Hmotnosť v gramoch množstvo paliva Hmotnosť v gramoch množstvo paliva
0 -600 2 cm3 2601 – 3000 14 cm3
601 - 1000 4 cm3 3001 – 3400 16 cm3
1001 – 1400 6 cm3 3401 – 3800 18 cm3
1401 – 1800 8 cm3 3801 – 4200 20 cm3
1801 – 2200 10 cm3 3421 – 4600 22 cm3
2201 – 2600 12 cm3 4601 – 5000 24 cm3
Objem nádrže v kategórii Texaco nesmie byť väčší, ako ja maximálna dovolená kapacita prídelu paliva, v závislosti na hmotnosti modelu, tak ako je uvedené v tabuľke. Palivová nádrž musí byť umiestnená tak, aby sa jej naplnenie dalo ľahko kontrolovať. Usporiadatelia pri preberaní modelov, model zvážia, premerajú a zaznamenajú objem nádrže do letovej karty a tento záznam sa overí podpisom usporiadateľa.
Motor môže byť spustený / byť v chode pred štartom a nádrž sa môže doplniť na maximum pri bežiacom motore.
Všetky modely v kategórii Texaco musia štartovať zo zeme (ROG), okrem modelov so zdvihovým objemom 2,5 cm3 vrátane. Ktoré môžu štartovať z ruky. Započítavaný výsledok je najdlhší čas letu z troch možných štartov, doba letu sa meria maximálne 30 minút.
6. 1/2A Texaco
Súťažiť možno s akýkoľvek motorovým modelom lietadla, ktorý bol navrhnutý pred rokom 1951. Najnižšie dovolené plošné zaťaženie modelu nesmie byť nižšie ako 24,4 g/dm2 priemetu plochy krídla, čo je 8 uncí na štvorcovú stopu priemetu plochy krídla. Motor musí byť typu COX s membránovým ventilom (reed valve) so zdvihovým objemom valca .049 kubického palca, čo je 0,8 cm3 a musí mať integrovanú (originálnu) nádrž o objeme 5,1 cm3. Vrtuľa môže byť akákoľvek, ale nesklopná, s priemerom 8 palcov, čo je 203,2 mm, alebo menším. Dovolené je používať akékoľvek palivo, ale bez benzínu (benzénu). Nádrž môže byť doplnená na maximum pri bežiacom motore.
Modely kategórie 1/2A Texaco môžu štartovať z ruky alebo zo zeme (ROG), podľa pilotovho rozhodnutia. Započítavaný výsledok je súčtom časov troch najdlhších letov zo štyroch možných štartov, a doba letu sa meria maximálne 15 minút.
7. Speed 400 Old Timer – 1/2A Electric Limited Motor Run
Súťažiť možno s akýmkoľvek motorovým modelom lietadla, ktorý bol navrhnutý pred rokom 1951. Plošné zaťaženie modelu nesmie byť menšie ako 24,4 g/dm2, čo je 8 uncí na štvorcovú stopu.
Bez ohľadu na veľkosť modelu, je minimálna dovolená hmotnosť modelu 454 gramov, čo je 16 uncí.
Pohonnou jednotkou musí byť iba jednosmerný elektromotor Graupner Speed 400 6.0V s permanentnými feritovými magnetmi. Vonkajší priemer motora je 27,6 mm, dĺžka 38 mm, priemer hriadeľa 2,3 mm, bez použitia uloženia kotvy v guličkových ložískách, s pohonom napriamo, s vrtulou, ktorá nesmie byť kovová. Povolené je používať sklopné vrtule.
Batériový zdroj / pohonná batéria môže byť zložená zo šiestich NiMH článkov, alebo dvoch lítiových článkov s akoukoľvek kapacitou. Batérie musia byť viditeľne opatrené originálnym štítkom od výrobcu. Akýkoľvek BEC-ESC ovládací (regulačný) systém pohonu je dovolený.
Model môže byť vypúšťaný z ruky, alebo štartovať zo zeme (ROG), podľa rozhodnutia pilota. Motor môže byť v chode iba počas prvých 90 sekúnd letu. Započítavaný výsledok je súčtom dvoch časov najdlhších letov z troch možných štartov a doba letu sa meria maximálne 15 minút.
8. ELOT – Electric Old Timer Limited Motor Run
Súťažiť možno s akýmkoľvek motorovým modelom lietadla, ktorý bol navrhnutý pre rokom 1951. Typ motora, vrtuľa, náhon vrtule a ovládanie pohonného systému nie sú obmedzené pravidlami. Batéria môže byť zložená zo siedmych článkov NiMH alebo dvoch článkov LiIon/LiPo s akoukoľvek kapacitou. Batérie musia byť opatrené originálnym štítkom od výrobcu. Hmotnosť modelu nesmie byť nižšia ako 24,4 g/dm2 priemetu plochy krídla, čo je 8 uncí na štvorcovú stopu priemetu plochy krídla. Motor môže byť v chode iba prvých 45 sekúnd letu modelu.
Model musí štartovať zo zeme, alebo byť vypustený z ruky, ale iba ak tak vopred rozhodol riaditeľ súťaže, s platnosťou pre všetky modely tejto kategórie.
Započítavaný výsledok je súčtom troch najdlhších letov zo štyroch možných a doba letu sa meria maximálne 10 minút.
9. OTVR – Old Time Gliders - historické vetrone
Súťažiť možno s akýmkoľvek modelom vetroňa, ktorý bol navrhnutý pred rokom 1951. Rozpätie krídel
nesmie byť väčšie ako 3,5 m, čo je 138 palcov.
Štartovacie lanko nesmie byť dlhšie ako 100 m, alebo sa môže použiť katapult, pričom 20 m dĺžky tvorí guma a 80 m metrov lanko (silonový vlasec). Napnutý katapult nesmie presiahnuť dĺžku 170 m.
Započítavaný výsledok je súčtom troch najdlhších letov zo šiestich možných a doba letu sa meria maximálne 5 minút.
Tento dokument bol schválený v anglickom jazyku, členmi európskeho výboru SAM, na roky 2014, 2015 a 2016 na organizovanie a riadenie Majstrovstiev Európy (ME) SAM RC, a bude základom pre ostatné preklady do iných jazykov. Pre pohodlnejšie využívanie pravidiel v ostatných jazykoch môžu byť uverejnené na webových stránkach SAM. Usporiadatelia majstrovstiev Európy oznámia miesto konania a časový rozvrh akcie, akonáhle budú mať tieto informácie k dispozícii. ME SAM RC v roku 2014 usporiada Taliansko vo Valle Gaffaro od 22. Do 27. Júna 2014, v roku 2015 je usporiadateľom Česká republika. Do termínu jún 2013 nebolo rozhodnuté o usporiadateľovi pre rok 2016.
Zástupcovia európskeho výboru SAM sú : Gerhard Rauter, Rakúsko; Yves Bourgeois, Belgicko; Jaroslav Rybák, Česká republika; Neil Sommerin, Veľká Británia; Kalman Gelencser, Maďarsko; Rover Mersecchi, Taliansko; Domenico Bruschi, San Marino; Frantisek Swiety (prezident) Slovensko; Jose Manuel Rojo, Španielsko; a Ed Hamler, USA, člen z Nemecka sa nezúčastnil. Zdenek Slapnička, Česká republika, je sekretárom výboru. Zapísané a schválené 23. júna 2013 v Jakabszallas, Hungary.
DODATOK- 2013-12-06
Okrem kategórií ktoré už doteraz poznáme, a sú uverejnené vyššie, predkladám aj pravidlá na "elektrogumáky", ktoré sa lietali v Maďarskom Jakabszálláši na tohtoročných Majstrovstvách Európy, a podľa poslednej komunikácie s talianskymi organizátormi budúcoročných majstrovstiev Európy, sa budú lietať aj na budúci rok vo Valle Gaffaro.
Fero Swiety
ALOT - Altitude Limited Old Timer
Súťažiť možno s akýmkoľvek motorovým modelom lietadla ktorý bol navrhnutý pred rokom
1951
Motor môže byť akýkoľvek spaľovací so žeraviacou sviečkou, alebo dieslový do zdvihového
objemu valca 10,65 cm3, (čo je 0,65 kubických pacov), alebo akýkoľvek elektromotor. Vrtuľa,
pohon, a regulácia výkonu pohonného systému sú neobmedzené. Batériový zdroj v prípade
elektro pohonu, typ, počet článkov, a kapacita sú neobmedzené.
Plošné zaťaženie modelu nesmie byť menšie ako 24,4 g/dm2 (čo je 8 uncí štvorcovú stopu)
Každý model musí mať nainštalovaný výškomer s takým viacúčelovým zariadením, ktoré je
vhodné na automatické zastavenie motora po 90 sekundách, alebo v 300 metrovej výške, v
závislosti ktorú z týchto veličín dosiahne model skôr.
Opätovné spustenie / reštartovanie motora nie je možné
Presnosť prístroja v miestnej výške by mala byť 1 m, a presnosť časovania 1 sec.
Prístroj / výškomer musí pracovať automaticky a počas letu je zakázané posielať akékoľvek iné
informácie z modelu pre pilota alebo jeho pomocníka.
Prístroj / výškomer musí byť zabudovaný do modelu tak, aby po pristátí bola možná jeho ľahká
demontáž pre prípadnú kontrolu
Meranie času letu modelu začína uvoľnením z ruky, alebo zo zeme, a končí, keď sa prvý krát
dotkne zeme. Celkové trvanie letu je 10 minút = 600 sekúnd vrátane motorového chodu, ktorý
môže byť maximálne 90 sekúnd
Započítavaný výsledok je súčtom troch najdlhších letov zo štyroch možných a doba letu sa meria
maximálne 10 minút.
Elektrogumák
Súťažiť možno s akýmkoľvek pôvodne gumou poháňaným modelom lietadla, ktorý bol
navrhnutý pred rokom 1951. Minimálne plošné zaťaženie nesmie byť menšie ako 15 gr./dm2 (čo je 4,9 uncí na štvorcovú stopu)
Pohonnou jednotkou musí byť :
jednosmerný elektromotor Graupner Speed 300 6.0 v, s permanentnými feritovými magnetmi s s
prevodovkou maximálne 1:5, s vrtuľou s maximálnym priemerom 254 mm (čo je 10 palcov)
alebo
striedavý elektromotor typ AEO C-20 KV1550 s priamym náhonom, s vrtuľou s maximálnym
priemerom 203,2 mm )čo je 8 palcov
Pohonná batéria môže byť zložená zo šiestich NiMH článkov, alebo dvoch lítiových článkov s
akoukoľvek kapacitou, s viditeľným označením od výrobcu
Sklopné vrtule sú povolené
Akýkoľvek BEC-ESC ovládací (regulačný) system pohonu je povolený
Model môže byť vypúšťaný z ruky alebo štartovať zo zeme, podľa rozhodnutia pilota
Motor môže byť v chode iba počas prvých 60 sekúnd letu
Započítavaný výsledok je súčtom troch najlepších letov zo štyroch možných štartov a doba letu
sa meria maximálne 7 minút.