Jastrabia minisúťaž
Jastrabí tréning vo Svätom Jure
Nedeľa 30.4. 2017 (polojasno, teplota 20 C, vietor 2 m/s)
Keď sa na stránke objavila informácia o zrušení Šalianskeho zletu. Jednej polovica tváre plakala, ale druhá sa tešila, pretože sme sa rozhodli urobiť si jastrabí tréning na klubovom letisku. Bratislavu zachvátil ošiaľ menom Jastrab a počas zimy sa v dielňach stavalo a stavalo. Už na prvej oficiálnej súťaži v Nitre sa objavilo osem pilotov z Bratislavy a tak sme si povedali, že rovnaký počet lietadiel pre tréning úplne postačuje.
Ospravedlnil sa Luděk Navarčík, ktorý lietal na svahu. Ivan Svetlík bol fyzicky prítomný, ale staral sa o varenie guláša. Igor Ňaňo, nedokončil svoj vetroň, ale lietal s Sveťovým Tréning bol naplánovaný na sobotu. Pre nie práve priaznivé poveternostné podmienky sme ho presunuli na nedeľu. Akcia sa bila s termínom tréningu F3A na rovnakom letisku a skoro s rovnakými pilotmi. Kamaráti sa vždy vedia dohodnúť a tak sme sa v zostave Ivan Svetlík, Igor Ňaňo, Vlado Kurjan, Sveťo Supek, Miloš Juríček, Miro Kocmunda, Andrej Molčanyi a Miro Líška stretli v nedeľu okolo deviatej na letisku. Kým niektorí čistili zemiaky a pripravovali ingrediencie na guláš, ostatní sa pokúšali natiahnuť gumicuky. Problém bol v stále sa točiacom vetre. Nájsť dostatočne veľkú plochu, v smere kolmom na pristávaciu dráhu tiež chvíľu trvalo. Na plochu sa nám podarilo natiahnuť tri katapulty.
Po natiahnutí troch gumicukov sme zistili zaujímavú vec. Aj keď sme použili doporučenú stavbársku šnúru, každý gumicuk mal inú dĺžku. Išlo o tréning a tak sme venovali čas meraniu šnúr. Zapichli sme vo vzdialenosti dva metre kolíky a točili sme šnúru dvadsaťpäťkrát. Zvyšok asi meter sme odstránili. Túto šnúru sme následne použili ako etalón a ostatné šnúry skrátili podľa tejto. Len pre zaujímavosť, najdlhšia guma bola dlhšia o tri metre. Ešte pár tréningových štartov a môžeme ísť na to. Ako časomerači/zapisovači som pozval moju dcéru Barboru s frajerom Reném. Do súťaže sa prihlásilo sedem pilotov. Upravili sme pravidlá. Pri maxe sa nezdvojnásobovali body, čím sme eliminovali bodový úlet.
Potom už svišťali šnúry s gumami. Jeden štart striedal druhý. Tri štartoviská plne zamestnávali časomeračov. Prvé štarty boli nesmelé, ako rýchlo hore, tak rýchlo dole. Počasie bolo ideálne vetroňárske. Slniečko občas zatienil mrak, termika jemne dúchla chlad do tváre, ale nič sa nechytilo v stupáku. Aj keď sme zrušili dvojnásobok bodov za maxo, nik nezapísal plný počet bodov.
Nešťastie mal v treťom kole Igor, ktorému model ostal na šnúre a zrútil sa dole. Po ukončení štvrtého kola bol krátky oddych na zrátanie bodov, pretože nasledovala ďalšia disciplína Vyraďovacia súťaž. Naraz vyštartujú dvaja súťažiaci a kto pristane druhý postupuje ďalej. Na rozdiel od klasiky, paralelné štarty umožňujú porovnávať štart, dĺžku letu na šnúre a aj výšku odpojenia pri tých istých podmienkach.Ostalo nás len šesť a tak jeden z porazených s najlepším časom postúpil ako štvrtý. Výsledky z klasiky slúžili ako základ pre nasadenie do pavúka. Tak sa v prvom súboji stretol Sveťo s Milošom, nasledovala dvojica Andrej a Miro L. a poslednú dvojicu tvoril Vlado s Mirom K.
Víťaz klasiky Sveťo nenechal nikoho na pochybách a zaletel 4:53 (čas sme merali už len pre zaujímavosť). Zo súboja Miro K. a Vlado vyšiel víťazne Miro K. a z poslednej dvojice postúpili obaja, jeden ako víťaz (Andrej) a druhý ako porazený s najlepším časom Miro L. Aj tu Jastrab ukázal výborné letové vlastnosti a Andrejov model hladko dosadol v 5:18. Toto boli dva najdlhšie lety dnešného tréningu.V ďalšej vyraďovacej fáze na seba narazili Sveťo a Miro L. Sveťo suverénne postúpil do finále a čakal na víťaza z dvojice Andrej a Miro K. Zo súboja vyšiel víťazne Andrej, ale časový rozdiel bol len niekoľko sekúnd. Na finále nastúpil Sveťo s Andrejom. Súboj bol napínavý od prvej chvíle. Jastrab vyššie vystrelil Sveťo, ale Andrej menej klesol a zrazu už krúžili v rovnakej výške. Každý mal svoje tajné pole, na ktorom sa pokúšal udržať čím najdlhšie. Klesanie sa ale žiadnemu z nich nepodarilo prerušiť a tak pomaly obaja klesali k zemi. Sveťo urobil zúfalí pokus preletom nad guláš, čo ho zachránilo a pristál o pár sekúnd neskôr ako Andrej. V zápale boja sme zabudli na boj o tretie miesto, kde Miro K vyprášil Mira L. Dobojované, alebo nie? Pilotov tak zaujala súťaž, že sa rozhodli urobiť ešte jednu kompletnú súťaž v rozlietavaní.
Nakreslil sa nový pavúk, piloti boli nasadený rovnako ako v prvej súťaži a začalo sa s letmi. Opäť sa pred napnutú šnúru postavil Sveťo a Miloš. Štart. Milošov model nie a nie sa odpútať zo šnúry. Elegantným oblúkom sa zrútil k zemi. Andrej tesne porazil Mira L. a z poslednej dvojice (Miro K. Vlado) postúpili obaja. Vlado postúpil ako štvrtý s najlepším časom. Vlado hneď nastúpil so Sveťom. Sveťo lietajúci vo výbornej forme poslal Vlada do boja o tretie miesto a čakal na víťaza súboja Andrej Miro K. Mirovi K. sa podaril husárky kúsok, keď porazil dobre lietajúceho Andreja. V boji o tretie miesto Andrej zvolil novú taktiku a zamieril nad poorané pole, kde sa ako-tak plantal, čo mu vynieslo miesto na bedni. Vo finále sa stretol Sveťo s Mirom K. Obaja vystrelili do rovnakej výšky, ale Sveťo trochu využil ťah gumy a ostal dlhšie na šnúre. Nastal neľútostný boj o hľadanie termiky. Občas niekomu jemne koplo do krídla, ale nik nevyužil ponúknutú šancu. A tak je súboj u konca a Sveťo víťazí.
Jastrabí tréning je u konca. Pred tréningom F3A ešte ostal čas na zalietanie nového Jastraba, na niekoľko štartov elektromotorového historika a ALOT-a Fubar. Spokojnosť vidieť vo všetkých tvárach. Aj guláš chutí výborne.
Na záver ešte výsledky.
Termika-klasika (4 kolá)
Sveťo Supek |
548 |
Miro Kocmunda |
400 |
Andrej Molčányi |
375 |
Miro Líška |
298 |
Vlado Kurjan |
284 |
Miloš Juríček |
229 |
Igor Ňaňo |
126 |
Vyraďovačka
Prvá časť Sveťo, Andrej, Miro K., Miro L
Druhá časť Sveťo, Miro K, Andrej, Vlado
Za LMK Istropolitana Miro Líška
Napísal: Miro Líška 30.4.2017. vo Svätom Jure
Redakčne upravil a publikoval, 2017-05-04: Paľo Rábek