Pravidlá pre sezónu 2018
Tak ako som bol sľúbil v poslednej reportáži zo 4. ročníku, mám v úmysle spustiť diskusiu o tom, ako pokračovať s Jastrabím Pohárom v jeho piatom ročníku. Opakovať notoricky známe, že dosiahnuť absolútnej spraodlivosti sa nedá, je naozaj zbytočné. To by museli všetci súťažiaci štartovať všetky štarty súčasne a z presne rovnakého miesta. Ale, zase treba notoricky skúšať sa k spravodlivosti priblížiť. Počas štyroch uplynulých ročníkov, sme pravidlá priebežne upravovali a stále máme pocit že to nie je ono. Mne príde najspravodlivejší systém z úvodného ročníka, lebo Vylučuje vplyv počasia na rozdielnosť výkonov medzi jednotlivými súťažami:
Napríklad lieta sa v Nitre za krásneho termického počasia. O stúpavé prúdy nie je núdza a tak výkony sú výborné a maximá sa hrnú jedno za druhým. Súťažiaci prevažujú tí, čo nemajú do Nitry príliš ďaleko. A tak za toto kolo JP, si každý účastník pripíše na konto peknú sumu bodov. Dajme tomu, že o dva týždne sa lieta súťaž v Kamenici, kde práve vyčíňa oklúzny tlakový systém z Biskajského zálivu. Je zamračené a fúka studený vietor. Po termike niet ani stopy. Súťažiaci, nech sú akokoľvek dobrými pilotmi, výkony sú slabé a teda neporovnateľné s predchádzajúcim kolom v Nitre. Nízky počet bodov ich v priebežnom hodnotení posúva ďaleko na spodok tabuľky.
Skôr ako predložím návrh pravidiel na sezónu 2018, spomeniem ešte jeden fakt, ktorý komplikuje a myslím si že aj trochu poškodzuje priebeh JP. Je to časová tieseň a s tým spojené uponáhľané lietanie pre tých, ktorí chcú štartovať na súťaži ešte v iných kategóriách. A tých je nás väčšina. No a keď sa nás zíde 18, tak, ako to bolo na jar v Nitre, potom je to naozaj stresujúce. Riešením by bolo lietať JP ako samostatnú súťaž. Ale to by zase bolo dvakrát toľko súťaží ako je v kalendári. Tak ako to rozlúsknuť ? Kompromisom. Navrhujem nasledovné: Pohľad do retrospektívy uplynulého súťažného roku ukazuje, že silne obsadené kolá JP sú v Nitre, Očovej a šancu treba dať aj východnej časti nášho krásneho Slovenska dajme tomu v Bardejove. Tieto tri súťažné kolá by sa odlietali ako samostatná súťaž, deň pred samotnou súťažou. Odlietanie aspoň jedného takéhoto kola, by bolo podmienkou pre celkové hodnotenie. Podmienka odlietania minimálne troch kôl by zostala zachovaná a z toho jedno kolo by bolo povinné práve v jednom z týchto troch miest. Tí čo sú z okolia, nemuseli by obetovať celý deň, lebo by sa začínalo dajme tomu o 15.00 hodine. Viem , že do Bardejova a do Očovej aj tak chodí väčšina ľudí minimálne už deň dopredu.
Pravidlá monotypovej súťaže JASTRABÍ POHÁR pre sezónu 2018
Súťaží sa s modelom vetroňa Jastrab, konštruktéra Štefana Kopáčika, z roku 1949. Model musí byť postavený podľa originálneho plánu, v mierke 1:1. Použité materiály musia byť v zhode s materiálmi uvedenými na originálnom pláne. v čo najväčšej možnej miere. Poťah modelu musí byť zhotovený z papiera, alebo materiálu papier imitujúci. Použitie nažehlovacej fólie na poťah je neprípustné. Konštrukčné úpravy sú povolené len za účelom inštalácie RC ovládania, pričom vonkajšie obrysy modelu musia byť zachované rozmerovo, proporčne a aj tvarovo. Rádiom ovládané môžu byť iba dve funkcie, a to výškové a smerové kormidlo. Výškovku je možné zhotoviť v dvoch variantách: podľa plánu, alebo v zmysle článku od Ervína Šeba uverejneného v Leteckých Novinách na strane 276.
Súťažné lietanie.
-Jastrabí pohár sa lieta ako vložená súťaž, do súťažných stretnutí organizovaných klubom SAM 119. Z toho tri súťažné kolá, budú samostatné v Nitre, Očovej a Bardejove (zmena podľa aktuálnej situácie možná). To znamená, že Jastrabí pohár sa neodlieta v deň konania súťaže, ale osobitne buď deň pred, alebo po súťaži. V týchto troch samostatných súťažiach sa lieta na šesť štartov.
-Modely štartujú pomocou katapultu pozostávajúceho z 10m gumy a 50m lanka.
-Súťažné lety sú prevádzané s ovládanou smerovkou a výškovkou.
-Meranie času vykonáva určená osoba- časomerač. Ak nie je dostatok časomeračov, je dovolené meranie času navzájom medzi súťažiacimi.
-Letový čas sa začína merať v okamihu odpojenia katapultu od vlečného háčiku. Meranie času sa ukončí:
1. naletením maximálneho počtu sekúnd t.j. 180s.
2. Prvým dotykom modelu so zemou. Kontaktom s pevnou prekážkou (strom, budova, automobil....), ktorý má za následok ukončenie letu pádom, alebo pristátím na prekážku.
3. Ak časomerač stratí model z dohľadu.
-Ak príde k predčasnému vypnutiu modelu pri štarte, je možné uskutočniť opravný let. Avšak model musí od okamihu predčasného vypnutia do 30 sekúnd pristáť. Opravný let je prípustný len jeden na súťažné kolo.
-V každom kole sa konajú 4 súťažné lety.
-Množstvo získaných bodov sa vypočítava podľa vzorca: „počet súťažiach kola x 10 = .. “ Ďalšie miesta smerom nadol budú ohodnotené sumou vždy o 10 bodov nižšou. (Napríklad: v Očovej sa zíde 11 záujemcov o lietanie v miestnom kole JP. 11x10=110. Víťaz si zapíše 110 bodov za Očovské kolo. Druhý v poradí 100 bodov, tretí v poradí 90 bodov, štvrtý v poradí 80 bodov..... 11-ty v poradí 10 bodov.)
-Ku konečnému hodnoteniu umiestnenia súťažiaceho za sezónu sa použijú výsledky z troch najlepších kôl, z toho vyplýva povinnosť odlietať minimálne 3 súťažné kolá. Z toho musí byť jedno kolo odlietané na jednej zo samostatných súťaží v Nitre, Očovej, alebo v Bardejove.