Pohár Slovenských Vetroňov
5. RočníkZhodnotenie 5. ročníka a výsledky 5. ročníka.FOTOGALERIA zo súťaže "západ 2023" Vážení priatelia slovenských vetroňov. Máme za sebou jubilejný piaty ročník. To znamená, že sme vyčerpali možnosti lepenia štítkov s menami víťazov na päťboký podstavec. Nie nebojte sa, nemienime lietanie s našimi vetroňmi ukončiť. Ešte nie sme nasýtení. Ešte sme nevyčerpali našu, aj keď skromnú, studnicu slovenských vetroňov. Problém s podstavcom vyriešime jednoducho. Tak ako to robia aj hokejisti a futbalisti. Dáme spraviť ďalší podstavec, o niečo väčší, ktorý sa podloží pod pôvodný. A ideme ďalej, minimálne 5 rokov. No poďme k práve ukončenému piatemu ročníku. Dátum prvého kola sme zvolili na bielu sobotu, nie celkom náhodou. Vychádzajúc z toho, že na veľkonočné sviatky aj tak každý hľadá niečo, čím by prekonal nudu. Zaskočilo nás počasie, ale túžbe odlietať prvé kolo práve na bielu sobotu, neodolalo jedenásť z nás. A tak sme si dali fakticky reprízu úplne prvého súťažného stretnutia z pred piatich rokov. Ďalšie riadky budem písať rozčarovaný a s pocitom rozpakov, alebo tiež ako sa dobrý úmysel fiaskom skončil. Myšlienka urobiť účasť na PSV prístupnejšiu pre modelárov na čo najväčšom území Slovenska, viedla k rozhodnutiu, pridať k oblastiam „západ a východ“ aj stred. Ako to pridanie prebiehalo? Na jesennej súťaži v Nitre, sme s Ľudom a Kamilom nalomili Jara Košťana z Martina, aby usporiadal nejakú súťaž historikov v okolí Martina, ku ktorej by sme priradili aj PSV. Teda stred Slovenska, oblasť ktorá v minulých rokoch pravidelne hostila na súťažiach historických modelárov. A Jaro Košťan k našej radosti, naozaj súťaž spravil. Navyše v atraktívnom prostredí obce Valča. Moja radosť z pocitu dobre mieneného počinu, chladla úmerne k informáciám o prisľúbenej účasti. Jaro totižto všetkých potencionálnych účastníkov priebežne obvolával a mal pomerne presné informácie o tom, kto príde a kto nie. Realita bola nakoniec taká, že zo stredného Slovenska sa zúčastnil iba jeden modelár a z východu nikto. Teda myšlienka rozšírenia súťaže, mala nakoniec efekt úplne opačný, ako očakávaný. Podmienku zaradenia do celkového hodnotenia, účasť na dvoch súťažiach, splnili iba modelári zo západu. A aj to nie všetci, lebo rôzne iné povinnosti im nedovoľovali vycestovať na súťaž do Martina. Prosím, pozrite si tabuľku s konečnými výsledkami. Nutne vyvstáva otázka: čo s tým? Odpoveď sa ponúka sama. Vrátime sa k osvedčenému konceptu z predošlých ročníkov. To znamená súťaže pozostávajúce z troch kôl, sa budú lietať oddelene na západe Slovenska a na východe Slovenska. Ak by sa našla osobnosť, ktorá by si zobrala pod patronát stred Slovenska a zorganizovala by trojkolovú súťaž pre stredné Slovensko, bolo by to ideálne a radi by sme ich uvítali medzi sebou. Aktualizované podmienky lietania v súťaži „POHÁR SLOVENSKÝCH VETROŇOV“ budú včas zverejnené. V záverečnom rozprávaní nemožno zabudnúť na víťaza 5 ročníka. Peter Baláž. Sošku bude opatrovať počas jedného roka už po druhýkrát. Peťo sa obetavo zúčastňuje našich súťaží. Postavil si perfektne lietajúci model KVAPKA a zaslúžene boduje. Že je nielen zdatný staviteľ, ale aj letec, dokazuje aj na súťažiach historikov, kde jeho vetroň Kvapka pokoruje aj značne väčšie a zvučnejšie modely vetroňov. Teda Peťo, úprimne ti blahoželáme a opatruj sošku do ďalšieho, šiesteho ročníka. Tiež osobitné uznanie si zaslúžia tvorcovia a stavitelia nových modelov pôvodom zo Slovenska. Krásne sa tým obohacuje rozmanitosť štartového poľa. V tomto roku sme uviedli do života ďalší slovenský model TV 4H SOKOL od bratislavského modelára A. Turanského. Ďakujem aj každému z Vás, ktorí ste sa rozhodli venovať čas účasti na PSV. Teraz v tom šedom počasí sa teším na to, až sa znovu stretneme a dúfam, že pod slnkom zaliatou oblohou si s chuťou zalietame a zrelaxujeme. Paľo Rábek, november 2023.
Milí priatelia a priaznivci historických modelov a osobitne tých slovenských. Vstupujeme do piateho ročníka súťažných stretnutí, ktoré sú vyhradené práve pre slovenské historické vetrone. Premýšľam ako sa vyhnúť klišé o rýchlosti behu času, ale nedarí sa mi. Veď ako keby to bolo včera, čo sme sa zišli po prvýkrát a neodradil nás ani podraz od kalendára, ktorý dovolil práve v to dopoludnie nachvíľu vládnuť zime, hoci už bola regulárna jar. Možno práve preto, že to boli silné chvíle, sa nám javia ako toť nedávno prežité. Potrápili nás aj nezmyselné obmedzenia kvôli pandémii, keď sme sa stretli v polovičnej ilegalite náhodne. Odmenou pre nás bol ukážkovo gýčovitý pohľad na lietania chtivých modelárov roztrúsených po sviežej zelenej lúke prikrytých blankytnou oblohou. Ak vás tento úvod dostatočne naladil na účasť v piatom ročníku, oplatí sa vám čítať ďalej. Piaty ročník otvoríme súťažou na západe Slovenska na bielu sobotu 8. apríla v Močenku. Pokračovať budeme na strednom Slovensku v Martine, v nedeľu 30. júla. Ročník 2023 sa uzavrie 17 septembra na východnom Slovensku v malebnom prostredí obce Nemcovce. Isto ste teda pochopili, že v tomto ročníku upúšťame od systému tri kolá na západe a tri kolá východe. Je to kvôli tomu, aby sme aj modelárom zo stredného Slovenska priblížili možnosť pripojiť sa k nám. Preto milí stredoslováci, apelujem na vás, aby ste túto možnosť využili. Pre nás, ktorí sme lietali predchádzajúce ročníky, to znamená zrieknutie sa pohodlia vo váš prospech. Ale robíme to radi, aby sme pokryli celú našu krásnu vlasť. A nezabúdajme všetci: Aby bol súťažiaci zaradený do hodnotenia celkových výsledkov, musí sa zapojiť do minimálne dvoch súťaží, pričom je jedno do ktorých (západ, stred, východ). Ak sa zúčastní všetkých troch, budú brané výsledky z dvoch lepších. Teda má väčšiu šancu umiestniť sa lepšie a prípadne aj prichýliť sošku modelára na ďalší rok. Skôr než predložím súťažné pravidlá pre piaty ročník, ponúkam jednu potešujúcu správu. Pracujeme na oživení ďalšieho slovenského vetroňa. Tentokrát je autor konštrukcie z Bratislavy A. Turanský. Model sa volá TAV-4-SOKOL. Model vznikol podľa podkladov, ktoré sme čerpali z dobového periodika „Letecké Noviny“ , rok 1947. Rozpätie krídiel je slušných 1800mm. Hneď ako bude nakreslený plán a certifikovaný výborom SAM119, pripravíme pre záujemcov výrezy. Súťažné pravidlá pre lietanie 5. ročníka súťaže PSV v roku 2023: Stručný výber zmien: -lietajú sa celkovo 3. kolá (západ, stred, východ) -upúšťa sa od prevodu sekúnd na body -v kategórii rozpätia krídiel do 2000mm sa mení nalietané maximum na 270sekúnd z doterajších 300sekúnd (zmena podmienená bohatými skúsenosťami z lietania v tejto rozmerovej kategórii, s modelmi VOLAVKA a KAVKA, prediskutovaná) --v kategórii rozpätia krídiel do 1000mm sa mení nalietané maximum na 150 sekúnd z doterajších 100 sekúnd (zmena podmienená bohatými skúsenosťami z lietania v tejto rozmerovej kategórii, s modelmi POŠTOLKA, prediskutovaná) Pravidlá pre rok 2023.
Pohár Slovenských Vetroňov (PSV). Predmet súťaže: PSV sú seriálové súťažné stretnutia bezmotorových rádiom ovládaných modelov, ktorých krajina vzniku je preukázateľne Slovensko. Vznik týchto modelov je datovaný najneskoršie do 31.12.1954. Plány týchto modelov, prípadne nákresy s technickými údajmi podľa ktorých je model možné postaviť, museli byť publikované v periodickej tlači, alebo vydané ako samostatná edícia. Technické údaje musia obsahovať minimálne: profil krídla, profil vodorovnej chvostovej plochy, rozmery krídiel a chvostových plôch, základné rozmery trupu. Ak nie sú okótované rozmery prierezov trupu, je možné tieto odvodiť z nákresu pomocou vypočítanej mierky, ale pred stavbou modelu je nutné ich odoslať na schválenie organizátorovi súťaže. Ten zabezpečí odobrenie rozmerov výborom klubu SAM119. Podmienky stavby modelov pre PSV: Modely musia byť postavené v mierke 1:1, z pôvodných materiálov. Výnimky z tohto pravidla:
Podmienky lietania v PSV: Každý súťažiaci je povinný na vyžiadanie organizátora súťaže predložiť podklady, podľa ktorých bol postavený model prihlásený do súťaže. Do súťaže je možné prihlásiť maximálne dva modely, ale tieto nesmú byť rovnakého typu. K rádiovému ovládaniu modelu je možné použiť iba dva kanály. A to na ovládanie výškového a smerového kormidla. V prípade bezchvostových lietadiel, takzvaných samokrídiel, funkciu smerového kormidla preberajú krídelká. Nie je možné použiť akúkoľvek formu telemetrického prenosu údajov z modelu do vysielača a ani stabilizátory a gyroskopy napomáhajúce riadeniu modelu. Vymenované prvky pomocnej pilotáže nesmú byť použité ako samostatné časti a ani ako prvky integrované v moderných prijímačoch. Organizátor si vyhradzuje právo kedykoľvek počas súťaže skontrolovať palubné vybavenie modelu. Štartuje sa pomocou katapultu zloženého z maximálne 20m gumy a maximálne 80m šnúry. Je možné požiť katapult s menšími rozmermi, vzhľadom na rozmery modelu. Použitie kratších katapultov je na uvážení a rozhodnutí súťažiaceho. Čas sa meria od vypadnutia vlečného lanka z vlečného háčika po: -prvý kontakt modelu so zemou -ukončenie letu nárazom modelu do prekážky a model zostane visieť na prekážke -keď sa model stratí z dohľadu časomeračovi. Každý štartujúci je povinný si zabezpečiť pomocníka, ktorý okamžite po štarte pôjde zachytiť padajúce lanko a toto uloží do ďalšieho štartu tak, aby nekrížilo ostatné katapulty. Oprava nepodareného štartu je možná iba vtedy, ak model po takomto štarte do 20 sekúnd pristane do vymedzeného priestoru. Ale je možná iba jedna oprava za súťažný deň. Plocha na pristátie bude určená vzhľadom na miestne podmienky pri nástupe na súťaž. Let ohodnotený nulou bude v prípadoch: -Model sa vo vzduchu poškodí a nepristane celistvý. -Model pristane mimo vymedzenej plochy. V jednotlivej súťaži je šesť štartovných kôl, ktoré budú vykonané v hodinových oknách, alebo po dohode súťažiacich, môžu byť kolá kratšie. Za účelom vyhodnotenia súťažného dňa, sa vyberajú tri najlepšie výsledky z uvedených šiestich štartov. Organizácia súťažných stretnutí. PSV bude mať v priebehu roka 3 súťaže, teda tri súťažné stretnutia, ktoré sa budú konať na troch miestach. V Močenku, ako oblasť západ. V Martine, ako oblasť stred a v Nemcovciach, ako oblasť východ. Súťaž sa uskutoční, ak budú minimálne 3 súťažiaci. Podmienky ročného vyhodnotenia súťaže: Do ročného hodnotenia sa budú brať najlepšie dosiahnuté výsledky z dvoch súťažných stretnutí. Z toho vyplýva podmienka zúčastniť sa minimálne dvoch súťažných stretnutí, aby bolo možné súťažiaceho hodnotiť. Rozdelenie modelov podľa veľkosti s meranými maximálnymi hodnotami naletených časov. Modely s rozpätím krídiel do:
Modely sú rozdelené podľa veľkosti preto, aby mohli spolu rovnocenne súťažne lietať veľké aj malé modely. Snahou je eliminovať nevýhodu vyplývajúcu z malých rozmerov modelu. Príklad: vetroň VETROPLACH má rozpätie krídiel 1560mm. Dosiahol čas 153 sekúnd. 153x1,33=203,49 =204sekúnd. Do výsledkovej listiny sa zapíše čas 204 sekúnd, teda stotiny zaokrúhľujeme smerom hore. Bodové hodnotenie pre potrebu výsledku za odlietaný ročník: Výsledok tvorený súčtom troch najlepších štartov za súťažné stretnutie sa ohodnotí počtom bodov, ktoré zopdpovedajú počtu naletených sekúnd z týchto troch štartov. Do celkového ročníkového hodnotenia sa započítajú najlepšie výsledky z dvoch súťaží. Dekorovanie víťazov Víťaz ročníka prevezme do opatery na jeden rok putovný pohár. Víťaz bude mať povinnosť zabezpečiť umiestnenie gravírovaného štítku podľa určeného vzoru so svojim menom na podstavec pohára. Po skončení súťaže, predpoklad je minimálne päť ročníkov, posledný víťaz bude mať putovný pohár v opatere rok a potom ho odovzdá organizátorovi, ktorý zabezpečí jeho uloženie na verejné miesto, kde bude pripomínať konanie súťaže „Pohár Slovenských Vetroňov“. Keďže PSV prebieha krížom cez celé Slovensko a predpoklad je, že nie každý sa zúčastní všetkých troch súťaží, odovzdanie trofeje prebehne na poslednej súťažnej akcii SAM 119 "Jesenná Nitra 2023" dňa 23.09.2023 na letisku v Janíkovciach.
PSV západ, Močenok 8.4.2023. |
|||||||||||||||||||||||
|